Pozycjonowanie stron, czyli dlaczego warto promować witrynę?

Pozycjonowanie stron, czyli dlaczego warto promować stronę?

Warto wiedzieć, że pozycjonowanie stron w wyszukiwarce odgrywa coraz większe znaczenie w biznesie. W obecnych czasach możemy skorzystać z różnego rodzaju form reklamy naszej firmy. Począwszy od znanych metod takich jak: prasa, telewizja, radio, poczta tradycyjna, ulotki, plakaty, banery. Poprzez telefonię komórkową, reklamę na pojazdach, telebimach, body painting, a skończywszy na promocji w Internecie. W szczególności starsze osoby nie doceniają ostatniej z wymienionych form. Nie zdają oni sobie sprawy z tego, że z roku na rok coraz więcej ludzi posiada stały dostęp do sieci. Internet wykorzystywany jest nie tylko do szukania najświeższych wiadomości, ale również do znajdowania produktów czy usług. Oporni na nowinki, właściciele mniejszych oraz większych firm powinni dla własnego dobra zmienić swój tok myślenia. Muszą uświadomić sobie, że jeżeli nie ma ich strony w wyszukiwarce lub też znajduje się ona na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania, to o jej istnieniu będzie wiedziało bardzo wąskie grono klientów. Zadanie sobie pytania: „dlaczego warto pozycjonować stronę internetową” jest pierwszym krokiem do otwarcia się na nowy kanał sprzedaży i zwiększenia zysków.

Pozycjonowanie strony, czyli 12 powodów, dla których warto promować stronę internetową w wyszukiwarkach:

1.      Wyższa pozycja oznacza więcej potencjalnych klientów

Z badań przeprowadzonych przez firmę Chitika Inc., która zajmuje się analizą Internetu wynika, że klikalność, jaką uzyskują poszczególne pozycje w wynikach wyszukiwania jest ściśle uzależniona od ich miejsca. Im wyżej znajdujemy się w SERPach (ang. Search engine results page), tym więcej osób trafi na naszą witrynę. Pierwsze trzy linki klikane są przez prawie 63% ludzi, którzy szukają informacji w Google. Więcej informacji na ten temat zostało zawartych w poniższej tabeli oraz w artykule o statystykach Internetu.

zdjęcie: Pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google, a współczynnik klikalności (CTR).

zdjęcie: Pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google, a współczynnik klikalności (CTR).
źródło: Opracowanie własne na podstawie danych udostępnionych przez firmę Chitika Inc.

2.      Strona pracuje dla Ciebie przez cały czas

Strona nie potrzebuje snu, jedzenia czy picia. Nie musisz jej płacić co miesiąc wynagrodzenia za wykonaną pracę. Zarabia dla Ciebie przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Nie zna takich pojęć jak urlop czy chorobowe. Inaczej mówiąc – jest wymarzonym pracownikiem, który w 100%  poświęca się tylko firmie. Nawet gdy Ty śpisz lub zajmujesz się czymś innym, Twoja witryna generuje sprzedaż. Jedyne czego potrzebuje, to miejsce na serwerze, wartościową treść oraz kogoś, kto umiejętnie i skutecznie ją wypromuje w wyszukiwarce. Musisz jednak pamiętać o tym, że Twoja strona będzie dla Ciebie pracować i stanie się wartościowa tylko pod warunkiem, że właściwie ją wypozycjonujesz.

3.      Pozyskujesz nowych stałych klientów oraz dywersyfikujesz źródła przychodów

Otwarcie się na nowy kanał sprzedaży jakim jest Internet, pozwoli na zróżnicowanie źródeł naszych przychodów. Za sprawą tego, że jesteśmy widoczni w sieci, możemy zdobyć szerszą grupę odbiorców. Jeżeli prowadzimy sklep stacjonarny i na dodatek lokal ten jest przez nas wynajmowany, może okazać się kiedyś, że najemca nie przedłuży z nami umowy najmu. Wtedy będziemy zmuszeni do zmiany lokalizacji – być może na gorszą. Dzięki dobrze wypozycjonowanej stronie uniezależnimy się od nagłych wahań sprzedaży w placówce stacjonarnej.

4.      Dobrze prowadzone pozycjonowanie daje długoterminowe korzyści

Pozycjonowanie witryny nie daje natychmiastowych efektów. Jest to proces powolny, ale też bardzo perspektywiczny. Jego szybkość zależy głównie od siły konkurencji. Im mocniejsi są nasi przeciwnicy, tym trudniej będzie nam się przebić do topowych pozycji w krótkim okresie. Również sam koszt może wzrosnąć, ponieważ będzie się to wiązało z większym nakładem pracy. Jeżeli odpowiednio dobrze dobierzemy słowa kluczowe, a samo pozycjonowanie będzie prowadzone w sposób należyty, to zapewne doprowadzi nas to do zwiększenia sprzedaży. Nasza witryna dla różnych fraz będzie wyświetlała się na czołowych pozycjach wyników wyszukiwania i stosunkowo niskim kosztem zdobędziemy stałą oglądalność.

5.      Kreujesz swoją markę i wizerunek

Dzięki pozycjonowaniu Twoja firma staje się bardziej rozpoznawalna i ceniona, a tym samym wykreujesz swoją markę oraz wizerunek. Pamiętaj o tym, że ludzie którzy robią zakupy w sieci, bardzo często dzielą się swoimi doświadczeniami z rodziną i przyjaciółmi. Zdecydowanie chętniej polecą im firmę sprawdzoną, która jest wiarygodna i profesjonalna.  A więc taką, którą można odnaleźć wysoko w wynikach wyszukiwania na różne branżowe słowa kluczowe.

6.      Ludzie sami Cię znajdują

Jeżeli strona będzie dobrze wypozycjonowana, to ludzie sami ją znajdą w Internecie. Nie będziesz ich musiał do tego namawiać, ani im za to płacić, ponieważ sami odnajdą Twoje produkty lub usługi. Musisz tylko zadbać o to, aby być odpowiednio widocznym w sieci. Możesz to osiągnąć dzięki najpopularniejszym wyszukiwarkom, których używają internauci. Osoby, szukające informacji, bardzo często wykorzystują do tego celu Google lub Bing. Jeżeli myślisz na poważnie o zarabianiu w Internecie, to koniecznie musisz w nich zaistnieć. Nie mam tutaj tylko na myśli samego dodania strony do Google. Chodzi o odpowiednie wypozycjonowanie witryny, tak aby ta znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

7.      Niskim kosztem pozyskujesz klientów

Reklama w telewizji, radiu lub gazecie, to wydatek rzędu co najmniej kilkudziesięciu tysięcy złotych. W przypadku całej kampanii reklamowej, należy posiadać budżet wynoszący co najmniej kilkaset tysięcy. Natomiast cena pozycjonowania, wynosi kilkadziesiąt złotych za frazę, płatne co miesiąc. W przypadku gdy chcemy promować się na kilkaset różnych słów kluczowych bardziej opłacalny jest ryczałt. W pewnej firmie, za 100 słów kluczowych musimy zapłacić 1500 PLN/netto/miesięcznie (przy umowie podpisanej na rok). Tak czy inaczej, pozycjonowanie, to jeden z tańszych, a co najważniejsze skuteczniejszych sposobów promowania firmy oraz pozyskiwania klientów.

8.      Działasz na ogromnym rynku

Z danych wynika, że w Polsce są prawie 24 miliony użytkowników, a na świecie – około 2,3 miliarda. Te liczby mówią same za siebie. Wielkość całorocznej światowej sprzedaży, dokonywanej przez Internet jest liczona w dziesiątkach miliardów dolarów i cały czas przybiera na sile.

9.      Budujesz relacje z klientami

Jeżeli nie posiadasz użytkowników, to nie masz z kim budować relacji. Poprzez dobrze wypozycjonowaną stronę, możesz zdobyć wielu klientów i nawiązać z nimi kontakt. Dobrym pomysłem jest umożliwienie im dopisania się do newslettera, kanału RSS, polubienia Twojej witryny na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, Google+, Pinterest, YouTube i innych). Gdy zdobędziesz już spore grono użytkowników, za pewne będziesz też posiadał pokaźną listę mailingową. Dzięki niej z łatwością poinformujesz klientów o promocjach, nowych produktach czy ofertach specjalnych. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że nie będzie to Ciebie kosztować ani złotówki, a przyniesie spore profity.

10.  Nadążasz za konkurencją

Twoja konkurencja nie śpi. Cały czas szuka nowych metod na odebranie Twoich klientów. Jeżeli zawczasu nie pomyślisz o zdobyciu przewagi, poprzez otwarcie się na nowe kanały sprzedaży (Internet), to później może być zdecydowanie ciężej wejść na nowy rynek. Na pewno znasz powiedzenie: „Jeżeli stoisz w miejscu, to się cofasz”. Powinieneś zadbać o to aby zostać liderem, a nie tylko uczestnikiem grupy pościgowej.

11.  Jesteś wiarygodny w oczach klientów

Z badań wynika, że sama obecność danej strony w Internecie oraz łatwość jej odnalezienia zwiększa jej wiarygodność w oczach odwiedzającego. Przykładowo, jeżeli jakaś firma zajmuje się profesjonalnie SEO/SEM, a jej witryna znajduje się na dalszych stronach na najbardziej popularne frazy związane z pozycjonowaniem, to chcąc czy nie chcąc, traci na wiarygodności w oczach wielu potencjalnych klientów. Dzieje się tak ponieważ kupującemu od razu przychodzi do głowy pytanie: „Dlaczego mam zlecić im promowanie mojej strony, skoro sami są daleko w wynikach wyszukiwania?”. Jest to rozsądne podejście, ponieważ jeżeli sami profesjonaliści nie potrafią wypozycjonować siebie, to jak mają pomóc Tobie?

12.  Zyskujesz zainteresowanie ze strony reklamodawców

Jeżeli posiadamy popularny serwis, który jest odwiedzany przez liczne grono internautów, to mamy zdecydowanie większą szansę na znalezienie reklamodawców, którzy chętnie zapłacą za swoją reklamę na naszej witrynie.

Czy nadal nie wiesz dlaczego warto pozycjonować stronę internetową?

Sądzę, że przedstawione powyżej powody, dla których warto pozycjonować stronę są wystarczające. Jeżeli już podjąłeś decyzję i jesteś zwolennikiem takiego sposobu promowania firmy, jedyne co teraz musisz zrobić to zastanowić się nad tym, czy sam chcesz poświęcić czas na naukę SEO/SEM, czy też wolisz podpisać umowę z odpowiednią firmą. W przypadku gdy nie masz czasu lub głowy do zajmowania się promocją witryny lepszym wyjściem będzie wybór odpowiedniego eksperta. Natomiast jeżeli nie masz wystarczających środków pieniężnych lub po prostu chciałbyś się nauczyć podstaw pozycjonowania, to proponuję poczytać informacje na forach specjalistycznych, blogach czy też kupić odpowiedni kurs. Wszystko to zdecydowanie przyspieszy proces Twojej nauki. W przypadku gdy masz już pojęcie na temat SEO/SEM, będziesz potrzebował listę sprawdzonych i mocnych linków. Mam tutaj na myśli listę dobrych katalogów, profili, blogów, stron rządowych i edukacyjnych oraz precli. Pamiętaj o tym, że im więcej odnośników dobrej jakości prowadzi do Twojej witryny tym lepiej dla Ciebie.

Zdjęcie tytułowe: 123rf.com

2 komentarze
  1. Reply
    Ola 16 września 2015 at 20:11

    Dopiero zaczynam przygodę z pozycjonowaniem i widzę, że jeszcze bardzo dużo pracy przede mną. Im więcej czytam, tym bardziej zdaje sobie sprawę z tego, że mało wiem 🙂 Znacie jakieś ciekawe witryny o pozycjonowaniu?

    • Reply
      Mac 16 września 2015 at 21:06

      Witaj Olu. Nie przejmuj się swoją chwilową niewiedzą. Każdy tak kiedyś zaczynał, ja również. Co do stron to polecam Ci: sprawnymarketing.pl i blog.gdaq.pl. Jest znacznie więcej blogów o tematyce SEO, które czytam i śledzę, podałem Ci pierwsze dwa które przyszły mi do głowy. Najlepiej byłoby gdybyś wpisała sobie w wyszukiwarkę Google frazę: blog SEO. Pojawi Ci się cała lista. Życzę miłej lektury 🙂

    Leave a reply

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.