Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep Internetowy?

W tym wpisie znajdziecie odpowiedz na pytanie: „jak założyć sklep internetowy?”. Otworzenie e-sklepu jest przede wszystkim dużo prostsze oraz tańsze od tradycyjnego sklepu stacjonarnego. Ponad to – niemal wszystkie sprawy możecie załatwić w swoim własnym domu, za pośrednictwem Internetu.

Na podstawie najróżniejszych informacji, niezbędnych do rozpoczęcia sprzedaży w sieci, stworzyłam kosztorys, w którym uwzględniłam wszystkie najważniejsze, obowiązkowe i nieobowiązkowe wydatki. Mam nadzieję, że także dla Was poniższy wpis okaże się bardzo przydatny.

Tekst został podzielony na trzy najważniejsze części. Dodatkowo każda z nich, została opatrzona krótszym lub dłuższym komentarzem.

W pierwszej część tego wpisu wymieniłam wszystkie niezbędne formalności, których musicie dopilnować.

Drugą część poświeciłam na omówienie wszystkich kosztów, jakie musielibyście ponieść podczas zakładania sklepu internetowego oraz  w trakcie jego utrzymania. Ponad to, podzieliłam je na dwie następujące kategorie:

-niezbędne (obowiązkowe);

-bardzo przydatne (nieobowiązkowe).

W trzeciej części znajdziecie tabelę z podliczeniem wymienionych usług i kosztów. Tam znajduje się także informacja dotycząca tego, które z tych wydatków są jednorazowe, a które są stałe.

 Wymagane formalności. 

Przede wszystkim: aby prowadzić sprzedaż za pośrednictwem swojej strony internetowej musicie mieć założoną firmę.

Zgodnie z Art. 2. „Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej”: „Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły”. Sprzedaż pojedynczych produktów np. na Allegro raczej uchodzi na sucho przed Urzędem Skarbowym (chociaż i z tym różnie bywa), ale na to samo nie można liczyć w przypadku e-sklepu.

Regulamin – każdy właściciel sklepu internetowego jest zobowiązany do zamieszczenia jego regulaminu. Dokładne przepisy są regulowane m.in. przez „Ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny”, „Ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną”, „Ustawę o cenach” oraz „Ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego”. Zgodnie z prawem, sprzedawca ma m.in. obowiązek poinformowania o:

-swoim imieniu, nazwisku, nazwie firmy i miejscu jej działalności;

-cenie końcowej produktu lub usługi;

-prawie do odstąpienia oraz wypowiedzenia umowy (te pojęcia w języku potocznym występują zamiennie, ale w prawie oznaczają coś innego);

-kosztach, terminie i sposobie dostawy produktów albo usług;

-sposobie składania reklamacji;

Obowiązki sprzedawców są określone przez setki przepisów, dlatego tez trudno o to, bym przedstawiła je w skrócie. Zachęcam Was do zajrzenia na stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Znajdziecie tam wiele bardzo ważnych informacji odnośnie do sklepu internetowego.

Jedną z najważniejszych rzeczy dotyczących sprzedaży w sieci jest „Rejestr klauzul niedozwolonych” sporządzony właśnie przez UOKiK. W tym wypadku naprawdę warto uczyć się na błędach innych i uniknąć wysokich kar finansowych! Sprzedawcy bardzo często (świadomie lub nieświadomie) umieszczają w swoich regulaminach informacje niezgodne z obowiązującym prawem. Wszystkie te błędne zapisy (5943 pozycje od czerwca 2002r.) zostały zawarte w rejestrze, który możecie pobrać za pomocą pliku pdf lub przeglądać online. Przykładowe klauzule niedozwolone:

„W razie odstąpienia od umowy przez Kupującego, Sprzedający może kaucję zatrzymać.”

„Biuro zastrzega sobie prawo niewielkich zmian w programie oraz zmiany ceny imprezy turystycznej w związku ze zmianą kosztów transportu, świadczeń hotelowych, cen walut itp.”

„Klient może odstąpić od umowy w terminie jednego dnia od jej podpisania pod warunkiem, że złoży pisemne oświadczenie woli o rezygnacji z udziału w programie. W przypadku odstąpienia klienta od umowy w terminie określonym w zdaniu poprzedzającym, opłata wstępna podlega zwrotowi w terminie 14 dni.”

Jak widzicie, napisanie poprawnego regulaminu jest sporym wyzwaniem – wymaga od Was nie tylko czasu, ale przede wszystkim dobrej znajomości przepisów prawa. W tej sytuacji macie dwa wyjścia:

1. Wzorując się na regulaminach największych polskich lub zagranicznych sklepów internetowych, możecie spróbować samodzielnie napisać swój tekst (wzorować, a nie plagiatować! nie polecam metody kopiuj wklej). Postępujcie zgodnie z wytycznymi podanych wyżej ustaw, weryfikujcie utworzone przepisy z klauzulami niedozwolonymi, a także szukajcie podpowiedzi w Internecie.

Ważna uwaga: pamiętajcie o aktualizacji poszczególnych przepisów. Prawo wciąż się zmienia, a wraz z nim powinien zmieniać się Wasz regulamin. Dla urzędników niewiedza nie jest wytłumaczeniem.

2. Zlećcie napisanie regulaminu profesjonalistom. W Internecie znajdziecie pełno ofert kancelarii adwokackich, które nie tylko go napiszą, ale też zajmą się jego aktualizacją oraz obejmą go ochroną prawną. Warto zapłacić komuś za to, by dopilnował wszystkich niezbędnych formalności oraz wziął za nie pełną odpowiedzialność.

Polityka prywatności oraz informacja o plikach cookie (ciasteczkach) – właściciele stron www muszą powiadomić ich użytkowników o tym, jakie rodzaj danych, w jaki sposób oraz w jakim celu są o nich zbierane. Od prawie dwóch lat, niemal na każdej stronie (niemal, ponieważ nie każdy się do tego stosuje) pojawia się informacja w stylu „Witryna wykorzystuje pliki cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności”.  Jest to wynik dyrektywy Unii Europejskiej, która nałożyła na właścicieli stron www obowiązek informowania o plikach umieszczanych w komputerze użytkownika.

Oprócz krótkiej informacji na stronie głównej, musicie napisać także odrębny dokument „polityka prywatności”. W nim powinien znaleźć się dokładniejszy opis ciasteczek, sposób ich zapisywania oraz wykorzystania.

Powyższe teksty z pewnością nie są tak wymagające jak regulamin i spokojnie możecie samodzielnie się nimi zająć. Tym bardziej, że przepisy te są raczej uniwersalne (w przypadku sklepów internetowych mogą się trochę różnić, np. nieco inaczej będzie wyglądał regulamin sprzedawcy wyrobów tytoniowych, a inaczej sprzedawcy pluszowych misiów), a darmowe wzory są ogólnodostępne w Internecie. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by także i tym zajęli się Wasi prawnicy.

Rejestracja zbioru danych w GIODO – to chyba temat na zupełnie inny, znacznie dłuższy wpis, ale postaram się Wam go sensownie streścić. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wymaga od niektórych przedsiębiorców zarejestrowania zbioru danych osobowych. Czasem polityka prywatności nie jest wystarczająca, wówczas musicie przejść przez obowiązkową rejestrację takiego zbioru. Jedną z ważniejszą ustaw jest w tym wypadku „Ustawa o ochronie danych osobowych”. Ale po kolei.

Zbiór danych osobowych to: „każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów”. Jeżeli posiadacie pewien zbiór danych osobowych, który pozwala Wam na zidentyfikowanie danej osoby m.in. na podstawie imienia, nazwiska, miejsca zamieszkania albo numeru PESEL, to musicie go odpowiednio zabezpieczyć oraz zarejestrować w GIODO. Właściciele e-sklepów są więc praktycznie zobowiązani do tej rejestracji, ponieważ w momencie dokonania sprzedaży, klient podaje sprzedawcy wszystkie dane (czyli te, które trafią do zbioru) niezbędne do prawidłowej wysyłki produktu.

W odniesieniu do sklepu internetowego powyższe przepisy są niestety całkowicie bezsensowne. Rejestracja zbioru danych nie jest wymagana w przypadku, gdy „dane przetwarzane są tylko w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej”. Jak widzicie jest to całkowicie nielogiczne, ponieważ na podstawie danych zawartych na fakturze także jesteśmy w stanie zidentyfikować konkretną osobę!

Mówiąc w skrócie:

Rejestracja zbioru danych nie jest wymagana, gdy wystawiacie fakturę albo rachunek.

Rejestracja zbioru danych jest wymagana, gdy wysyłacie klientowi swój produkt.

Rejestracji dokonujecie za pośrednictwem strony https://egiodo.giodo.gov.pl/index.dhtml. Musicie przebrnąć przez dość rozbudowany formularz i pytania: kto jest administratorem danych, jaki jest cel ich przetwarzania, sposób zbierania oraz udostępniania danych. Dodatkowo zamieszczacie informacje o sposobie wypełnienia warunków technicznych i organizacyjnych oraz o ewentualnym przekazywaniu danych do państwa trzeciego.

Printscreen wniosku, który należy wypełnić, by zarejestrować zbiór danych osobowych w GIODO.

Printscreen wniosku, który należy wypełnić, by zarejestrować zbiór danych osobowych w GIODO.

Dodatkowe dokumenty – przed rozpoczęciem sprzedaży powinniście także przygotować wzór pisma reklamacyjnego.

 To tyle jeśli chodzi o najważniejsze kwestie prawne, przejdźmy więc do kosztów. 

Niezbędne i obowiązkowe:

Platforma publikacyjna oraz szablon – strona internetowa to nie tylko to, co wyświetla się na ekranach Waszych monitorów. Po drugiej stronie znajduje się cała masa plików z zapisanym kodem źródłowym.

Na szczęście, Wy nie musicie zapoznawać się z budową stron www od podstaw i możecie skorzystać z gotowych rozwiązań. Do otwarcia sklepu internetowego potrzebne Wam będą: platforma publikacyjna (odpowiedzialna za dodanie jakiegoś wpisu) oraz szablon (odpowiedzialny za część wizualną).

Najlepszą platformą jest moim zdaniem WordPress, z którego także korzystam. Jest on całkowicie darmowy, często aktualizowany, posiada tysiące bezpłatnych i płatnych wtyczek oraz działa także w języku polskim. To właśnie za pośrednictwem kokpitu WordPressa możecie dodawać wpisy, zdjęcia, tworzyć kategorie, strony, dodawać odnośniki i zarządzać kategoriami. Co ważne – jego obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna. Ogromnym plusem tej platformy jest również to, że publikowana tam treść jest bardzo szybko indeksowana przez wyszukiwarki (w szczególności roboty Google).

Kokpit WordPress

Printscreen kokpitu WordPress

W kokpicie znajduje się także zakładka „wygląd” i to właśnie tam możecie dowolnie instalować i zmieniać motywy (inaczej szablony) Waszego sklepu. Od razu możecie przestać szukać ciekawych, darmowych szablonów obsługujących sklep internetowy i przejść na stronę themeforest.net. Wasza strona powinna być nie tylko ładna i estetyczna, ale też użyteczna dla Waszych klientów oraz łatwa w obsłudze dla Was. W tej sytuacji na Themeforeście szukajcie szablonów eCommerce (czyli dla e-sklepów), które są dopasowane do platformy WordPress. Koszt przeciętnego szablonu wynosi 58$ = ok. 215zł. Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego Wasz szablon powinien być responsywny, tzn. powinien dopasowywać się zarówno do ekranu komputera, laptopa, tableta, smartphona itp.

WooCommerce – jest to darmowa wtyczka (pewnego rodzaju dodatek) pozwalająca na stworzenie kompletnego sklepu internetowego. WooCommerce służy do zmiany zwykłej strony w e-sklep. Po zainstalowaniu wtyczki będziecie mogli wystawić na sprzedaż wybrane produkty i dodać do nich opis.

Domena – to adres Waszej strony internetowej, np. pluszowemisie.pl. Musicie ją zarejestrować za pośrednictwem rejestratora domen takiego jak nazwa.pl. Pamiętajcie jednak, że wymyślenie ciekawej, zapadającej w pamięć nazwy bywa nie lada wyzwaniem, tym bardziej, że wiele z nich zostało już wykupionych. Zastanówcie się także, jakie rozszerzenie powinna mieć Wasza domena. Jeśli chcecie sprzedawać swoje produkty tylko w Polsce, rozszerzenie .pl powinno być wystarczające. W przypadku, gdy planujecie się otworzyć także na rynek zagraniczny, to wybierzcie .com. Oczywiście istnieje wiele innych rozszerzeń m.in. .me, .uk, .com.pl, .biz, dlatego sami zdecydujcie, co będzie dla Was najlepsze.

Podczas zakupu domeny uważajcie na promocje! Niektóre firmy oferują rejestrację wybranej nazwy za 0zł, jednak późniejszy koszt jej przedłużenia na kolejny rok wynosi nawet 100zł.

Ze swojej strony mogę Wam polecić ovh.pl. Obecnie, za rejestrację oraz za przedłużenie rozszerzenia .com zapłacicie tam 34,44zł. Jak widzicie, możecie tam sporo oszczędzić, zwłaszcza, gdy planujecie wykup kilku domen. Ciekawym i tanim rozwiązaniem jest także godaddy.com.

Hosting – mówiąc najprościej, jest to serwer, na którym przechowywane są strony internetowe. Wasz sklep internetowy potrzebuje określonej ilości miejsca do prawidłowego działania. To właśnie na hosting wgrywany jest panel publikacyjny WordPress oraz strona wraz z całą zawartością (treści, pliki multimedialne).

W tym wypadku zachęcam Was do skorzystania z usług zenbox.pl. Koszt miesięcznego utrzymania witryn na hostingu zenboxa wynosi 15zł za 5 000 unikalnych użytkowników, 30zł za 25 000 UU, 40zł za 50 000 UU, 70zł za 100 000 UU. Wiele polskich serwisów oraz wielu blogerów postawiło swój hosting na zenboxie. Nic dziwnego – po roku wciąż zachwycam się bezawaryjnością ich usług oraz natychmiastową pomocą w rozwiązywaniu najróżniejszych problemów.

Pozycjonowanie – samo założenie sklepu internetowego nie wystarczy do rozpoczęcia sprzedaży Waszych produktów. Aby zdobyć klientów, musicie być przez nich przede wszystkim widoczni. Obecnie w wielu przypadkach, reklama tradycyjna (w prasie, radiu, telewizji itp.) nie jest tak ważna jak reklama i promocja w Internecie. Na pozycjonowanie składa się wiele metod i elementów, nie musicie znać się na wszystkich ale warto, byście zapoznali się chociaż z częścią z nich. Dzięki pozycjonowaniu Wasza strona może znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania np. w Google, a dzięki temu będzie znacznie częściej odwiedzana przez potencjalnych klientów. Właściciele sklepów, które nie są widoczne w sieci maja nikłe szanse na odniesienie sukcesu. Koszty pozycjonowania trudno jest oszacować, wszystko zależy m.in. od konkurencji czy wybranych przez Was fraz.

Bardzo przydatne (nieobowiązkowe):

Drukowanie Zamówień i Etykiet Adresowych WooCommerce – jest to specjalna wtyczka do WordPressa, która ułatwia i przyspiesza proces wysyłki produktów do klientów. Jej funkcje pozwalają na automatyczne wygenerowanie zamówień i etykiet do pliku PDF. Dzięki temu, wszystkie te dokumenty wystarczy wydrukować na samoprzylepnym papierze i następnie przykleić na przygotowaną wcześniej paczkę. Ta wtyczka nie jest jednak niezbędna, zawsze można samodzielnie (ręcznie lub komputerowo) wpisać otrzymane dane.

Wtyczka Faktury 2.0 WooCommerce – wtyczka pozwalająca na szybkie wystawiania, edytowanie i automatyczne wysyłanie faktur oraz rachunków do klientów.

Wtyczka Freshmail WooCommerce – Freshmail (o którym piszę poniżej) służy do efektywnego przeprowadzania kampanii marketingowych za pomocą newslettera i mailingu, a ta wtyczka pozwala na jego integrację z systemem WooComerce. Dzięki niej, podczas składania zamówienia klienci mają możliwość zapisania się do newslettera.

Wtyczka Aktywne Płatności WooCommerce – daje Wam możliwość samodzielnego wyboru sposobów płatności (np. przy odbiorze), jakie maja być w danym momencie dostępne. Podstawowa wersja WooComerce zawiera czasem pewne niejasności, a wtyczka „aktywne płatności” pozwala na wyeliminowanie jednej z nich.

Wtyczka Statusy Zamówień WooCommerce – po otrzymaniu płatności następuje automatyczna zmiana statusu zamówienia na „Zakończone” oraz wysyłka wiadomości e-mail z tą informacja do klienta.

Wtyczka Szybkie Płatności WooCommerce – szybie płatności są po to, by szybko i łatwo zrealizować przelew za zakupiony produkt lub usługę. Na rynku istnieje kilka takich systemów np. Dotpay, PayU, Tranferuj.pl, Przelewy24. Firmy te pobierają zazwyczaj ok. 2% prowizji za każdą dokonaną transakcje, ale warto ponieść ten wydatek po to, by ułatwić klientom korzystanie z naszego e-sklepu i zachęcić do robienia dalszych zakupów. Koszt jednej wtyczki wynosi (np. dotpay) 121,77zł.

Powyższe wtyczki pochodzą ze strony WP Desk.

Kompleksowa dokumentacja GIODO dla Sklepu Internetowego – jak już wiecie, przygotowanie wszystkich formalności może sprawić sporo problemów, tym bardziej jeśli nigdy wcześniej nie mieliście do czynienia z obsługą własnej działalności gospodarczej, strony www czy pisaniem dokumentów prawnych. Wspomniana przeze mnie usługa to przygotowany przez profesjonalistów pakiet dokumentacji do rejestracji sklepu internetowego wraz z jego omówieniem. Pozwoli to Wam na sprawniejszą i szybszą rejestracji zbioru w GIODO.

Bezpłatny audyt prawny regulaminu sklepu internetowego – możecie zwrócić się o pomoc w sprawdzeniu napisanego przez Was regulaminu. Prawnik zweryfikuje zapisy i poinformuje Was o zawartych tam nieprawidłowościach. Pamiętajcie jednak, że jest on nie tylko darmowy, ale i niezobowiązujący, a to oznacza, że odpowiedzialność wciąż spoczywa tylko na Was.

Tłumaczenia polskich opisów produktów na język obcy – sprzedaż produktów i usług za granicą zwiększa Wasze szanse na trafienie do większej grupy potencjalnych klientów oraz na ustanowienie dużo wyższej ceny. Żeby to się udało, musicie nie tylko założyć sklep z rozszerzeniem domeny .com, ale też przetłumaczyć wszystkie zawarte tam teksty najlepiej na wersję anglojęzyczną. Cena za taką usługę jest oczywiście zależna od ilości i stopnia skomplikowania dokumentów i wpisów.

Freshmail – to narzędzie pozwalające na budowanie ciekawych i skutecznych kampanii marketingowych. Po zarejestrowaniu się, otrzymujecie dostęp do edytora szablonów (to właśnie tu tworzycie wygląd newslettera) oraz do narzędzi analitycznych (gdzie sprawdzicie skuteczność wysyłanych przez siebie wiadomości marketingowych). Z usługi Freshmaila możecie skorzystać nawet za darmo, jeśli miesięcznie wysyłacie nie więcej niż 2000 maili do maksymalnie 500 odbiorców. Gdy przekroczycie ich liczbę, to będziecie musieli zapłacić odpowiednią cenę, np. 61,50 zł do 1000 odbiorców, 221,40zł do 5000 odbiorców. Freshmail powstał z myślą o wykorzystaniu potencjału, kryjącego się w reklamowaniu swoich produktów za pomocą e-maili i myślę, że warto byście z niego skorzystali.

Certyfikat SSL – za bezpieczeństwo użytkowników i właścicieli stron www odpowiada w dużej mierze Certyfikat SSL. Podczas logowania do systemu bankowości internetowej (obok nazwy wyświetlanej witryny, po lewej stronie) możecie zauważyć zielony pasek z ikoną kłódki. Oznacza to, że dana strona jest szyfrowana (zabezpieczona) właśnie za pomocą certyfikatu SSL. Wy także możecie wykupić taki cyfrowy produkt na potrzeby posiadanej domeny. Dzięki temu, przepływ informacji między jej użytkownikiem, a serwerem jest tajny. Strony www, które korzystają z SSL są lepiej chronione przed cyber przestępstwami, a tym samym są darzone zdecydowanie większym zaufaniem. Wrażliwe dane klientów takie jak numery kart kredytowych, loginy czy hasła są bezpieczne.

Dedykowany adres IP dla sklepu internetowego – gdy korzystacie z hostingu, Wasza strona znajduje się na tym samym serwerze co wiele innych stron i część z tych domen przypisana jest pod ten sam adres IP. Taka sytuacja może być dla Was szkodliwa w przypadku, gdy te witryny zawierają nieodpowiednie treści (hazard, erotyka). Niektóre wyszukiwarki np. Google uwzględniają w swoich algorytmach tzw. „złe sąsiedztwo” (te pojęcia mają związek z pozycjonowaniem stron) i tym samym mogą obniżyć autorytet Waszej strony. Dlatego warto zastanowić się nad kupnem oddzielnego, dedykowanego adresu IP np. w OVH, który będzie przypisany wyłącznie do danej domeny.

 Tabela kosztów. 

 Koszt otwarcia sklepu internetowego.

Koszt otworzenia sklepu internetowego.

2 komentarze
  1. Reply
    Piotrek 16 września 2015 at 20:14

    Przymierzam się właśnie do otwarcia własnego sklepu internetowego. Będzie w nim sprzedawana zdrowa żywność. Zastanawiałem się nad platformą Shopper. Co o niej sądzicie?

    • Reply
      Mac 16 września 2015 at 20:44

      Cześć Piotrku! Korzystałem kiedyś z Shoppera i powiem tak, wolę WooCommerce jako nakładkę na WordPressa. Jest bezpłatny, bardzo rozbudowany, zdecydowanie bardziej popularny niż Shopper (co gwarantuje jego dalszy rozwój). Poza tym sam WordPress, jest świetnie zoptymalizowany pod kątem SEO i ma mnóstwo darmowych wtyczek. To tak z grubsza 🙂

    Leave a reply

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.