Jak pozycjonować stronę? Ranking czynników SEO

Jak pozycjonować stronę, czyli ranking czynników wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce Google.Jak pozycjonować stronę? Na pozycję naszej strony w wyszukiwarce Google wpływa cała masa różnego rodzaju czynników. Każdy z nich posiada swoją odmienną wagę i moc. Rozbudowane algorytmy ustalające miejsce strony w wynikach wyszukiwania są pilnie strzeżoną tajemnicą i nigdy nie zostały podane do publicznej wiadomości. Firmy od lat zajmujące się zawodowo pozycjonowaniem zdołały jednak, na podstawie zdobytego przez siebie doświadczenia, ustalić w przybliżeniu, które czynniki są ważne, a które mają mniejsze znaczenie przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania w Google.

Statystyki MOZ

            Jedną z najbardziej opiniotwórczych firm w branży SEO/SEM jest bez wątpienia założony w 2004 roku SEOmoz Inc., od maja zeszłego roku znany pod nazwą Moz. Jej pracownicy zajmują się między innymi tworzeniem narzędzi do analizy marketingu oraz oprogramowania SEO. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie moz.com. Największą na świecie bazę adresów stron www i linków posiada Google. Jednak w czołówce jest także MOZ wraz ze swoim Mozscape index, zawierającym imponującą ilość ponad 95 mld. URLi, 6 mln. subdomen, 160 mln. domen i 652 mld. linków. Są to dane z 17 stycznia 2014r., a ich kolejna aktualizacja nastąpi 14 lutego. Wszystkich zainteresowanych statystykami Internetu zachęcam także do przeczytania naszego artykułu. Poruszona została w nim kwestia wielkości Internetu, ilości stron na przestrzeni lat, rankingu domen wyszukiwarek oraz klikalność, jaką uzyskują witryny zajmujące poszczególne pozycje w wynikach wyszukiwania.

Mozscape index

zdjęcie: Mozscape index
źródło: moz.com

Metodologia badania czynników wpływających na pozycję strony w Google

            Raport czynników rankingowych został przygotowany przez MOZ na podstawie danych, które dotyczą angielskich wyników z wyszukiwarki Google w USA. Jak możemy przeczytać w metodologii badania, do analizy wybranych zostało po 800 fraz z 22 głównych kategorii tematycznych dostępnych w narzędziach Google AdWords.

Główne kategorie tematyczne dostępne w narzędziach Google AdWords (Keyword Planner – wersja dla języka polskiego).

zdjęcie: Główne kategorie tematyczne dostępne w narzędziach Google AdWords (Keyword Planner – wersja dla języka polskiego).
źródło: Google Keyword Planner

Po usunięciu duplikatów występujących w niektórych kategoriach tematycznych, otrzymano łącznie 14 641 niepowtarzających się fraz. W kolejnym kroku, dla każdej z nich wyszukano 50 pierwszych wyników, usuwając wszystkie pozycje, które są zdjęciami, filmami itd. Miało to na celu pozostawienie tylko stron zawierających w głównej mierze treść. Aby analiza była bardziej wiarygodna, nie uwzględniono także fraz z małą liczbą wyników, nie przekraczającą 25 pozycji w wyszukiwarce Google. Dla tak wyselekcjonowanych stron przeprowadzono bardzo szczegółową ocenę czynników, które mogą mieć wpływ na ich pozycję w wynikach wyszukiwania.

Uwagi do raportu MOZ

            Całe to badanie służyło lepszemu poznaniu funkcjonowania algorytmów wyszukiwarki Google i sprawdzeniu, które czynniki mogą pomóc w uzyskaniu wyższej pozycji, a które tylko szkodzą. Materiały przygotowane przez MOZ nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jak pozycjonować stronę. Można je potraktować jedynie jako pewnego rodzaju wytyczne, które zwiększą nasze szanse na odniesienie sukcesu. Warto nadmienić, że otrzymane rezultaty nie są dowodem na to, w jaki sposób wyszukiwarki ustalają pozycję. Nie można mieć pewności co do tego, w jak dużym stopniu tak zebrane dane pokrywają się ze stanem faktycznym. Wszystkie wnioski zostały wyciągnięte na podstawie porównania czynników wspólnych dla stron zajmujących wysokie pozycje oraz tych znajdujących się dalej w wynikach wyszukiwania. W związku z powyższym należy mieć odpowiedni dystans do przedstawionych danych. Poza tym, badanie zostało przeprowadzone na frazach angielskich i przez to może mieć mało wspólnego z Polską rzeczywistością. Tak czy inaczej, warto zaznajomić się z tymi danymi oraz poświęcić chwilę na ich głębszą analizę. Jeśli jednak spróbujemy wprowadzić porady zawarte w raporcie MOZ na swojej stronie, to przekonamy się na własnej skórze, które czynniki mogą mieć wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, a które nie spełniają swojej funkcji. Dzięki badaniom mamy również punkt zaczepienia, od którego możemy rozpocząć naszą pracę z pozycjonowaniem witryny. Nie musimy już na własną rękę analizować stron internetowych w poszukiwaniu czynników wspólnych dających im wysoką pozycję. Cała ta praca została już za nas wykonana.

Lista czynników rankingowych zawartych w raporcie MOZ. Jak pozycjonować stronę?

        Poniżej znajduje się pełna lista czynników rankingowych zawartych w raporcie. Dowiadujemy się z niej jak pozycjonować stronę, aby zwiększyć swoje szanse na wyższą pozycję w SERPach.

 

Jak pozycjonować stronę?

            Pozycja strony w wynikach wyszukiwania zależy od wielu zmiennych, które mogą być na dodatek mniej lub bardziej ze sobą skorelowane. Mam tutaj na myśli choćby to, że wysoki autorytet domeny nie będzie wynikał tylko z dużej ilości Google +1, a z wzajemnej korelacji kilku/kilkunastu czynników jednocześnie. Nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi na to jak pozycjonować stronę. Sądzę jednak, że warto zastosować się do wytycznych zawartych w raporcie MOZ i samemu przekonać się, czy zawarte w nim wskazówki są ciekawym rozwiązaniem. Dobrym pomysłem jest zainwestowanie w dobrej jakości linki oraz zadbanie o ich odpowiednie źródła pochodzenia. Proponuję potraktować swoją własną stronę tak, jakby była żywym organizmem, który reaguje w zależności od tego co zje. Zaaplikowanie jej śmieciowych odnośników, może skończyć się chorobą – filtrem, spadkiem w wynikach, a nawet wyindeksowaniem. Zawarte w materiale informacje z pewnością pomogą Wam zwiększyć wiedzę na temat tego jak pozycjonować stronę i przybliżą do odniesienia sukcesu w Internecie.

Zdjęcie tytułowe: www.123rf.com

2 komentarze
  1. Reply
    Artur 16 września 2015 at 20:04

    Świetny wpis! Dowiedziałem się z niego wielu przydatnych rzeczy, które postaram się wykorzystać przy swoich stronach.

    • Reply
      Mac 16 września 2015 at 20:57

      Witaj Arturze,
      Ciesze się, że wpis okazał się dla Ciebie pomocny.

    Leave a reply

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.