Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google?

Wiele osób zadaje sobie pytanie „ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?”. Udzielenie na nie jednoznacznej odpowiedzi, wcale nie jest takie proste, jak by się to mogło wydawać. W Internecie można znaleźć różnego rodzaju cenniki. Przykładowo, na Allegro odnajdziemy oferty po 29 PLN za frazę. Niewiele drożej jest na Gruponie. Są również i takie firmy, które żądają za swoją usługę 400 PLN za jedno słowo kluczowe. Jak widać przedział cenowy jest bardzo duży. Człowiek nie znający podstaw branży SEO/SEM stwierdzi zapewne, że nie warto przepłacać i wybierze jedną z tańszych ofert dostępnych na rynku. Jednak czy taka decyzja jest aby na pewno słuszna?

Co wpływa na koszt pozycjonowania?

1. Ilość włożonej pracy. Liczba godzin, którą musimy poświęcić, aby zoptymalizować stronę, a następnie ją wypozycjonować.

2. Konkurencyjność branży. Im dana branża jest mniej popularna, tym teoretycznie będzie nam łatwiej w niej zaistnieć. Sami konkurenci mogą okazać się słabsi i tym samym mniej wymagający. Do ich stron internetowych będzie prowadziła mała liczba wartościowych odnośników, a sama witryna nie będzie poprawnie zoptymalizowana pod kątem SEO/SEM.

3. Dobór słów kluczowych. Umiejętna selekcja odpowiednich słów kluczowych ma ogromne znaczenie w procesie ustalania ceny. Pojawienie się na pierwszej stronie w SERPach na bardzo lukratywne frazy, jakimi bez wątpienia są lokaty bankowe czy też kredyty, wiąże się z pokonaniem całej internetowej śmietanki. Mam tutaj na myśli banki, portale informacyjne typu Bankier.pl, Money.pl, WP.pl, Onet.pl, Forsal.pl czy też Forbes.pl. Wszystkie te firmy posiadają ogromne zaplecza finansowe i z łatwością są w stanie wydać co miesiąc na działania SEO/SEM dziesiątki tysięcy złotych.

4. Ilość słów kluczowych. Większa liczba fraz wiąże się z wyższymi kosztami. Gdy idziemy do sklepu i mamy do wydania 10 PLN, to nie kupimy za to tyle mięsa, ziemniaków oraz surówki, aby wystarczyło dla wszystkich domowników. Tak samo jest z pozycjonowaniem. Aby móc promować się na kilkanaście lub kilkadziesiąt fraz musimy się liczyć z poniesieniem odpowiednich wydatków.

5. Jakość i kondycja witryny. Strona, która spełnia niżej wymienione warunki będzie łatwiejsza do wypozycjonowania, ponieważ posiada dobre podstawy do rozpoczęcia prac.

-zawiera wiele unikalnej oraz dobrej jakości treści (opisów produktów, artykułów, zdjęć, filmów etc.);

-nie znajduje się na zupełnie nowej domenie (takiej beż żadnej historii w wyszukiwarce);

-jest poprawnie wykonana pod względem technicznym oraz nie bazuje na technologii flash;

-nie linkuje do witryn uznanych za mało wartościowe lub niebezpieczne;

-nie została w przeszłości ukarana przez Google;

-ma stosunkowo dobre parametry takie jak: PageRank, Page Authority, Domain Authority, Trust Flow, Citation Flow oraz inne;

-była już wcześniej poprawnie pozycjonowana;

-posiada sporo dobrej jakości linków itd.

6. Okres na jaki podpisana jest umowa. Dłuższy czas obowiązywania umowy oznacza zazwyczaj niższy miesięczny koszt SEO. Wynika to z tego, że firma zajmująca się pozycjonowaniem, musi w pierwszych tygodniach swojej pracy zainwestować pewne środki w promocję naszej witryny, aby ta mogła osiągać coraz to lepsze pozycje w wyszukiwarce. Tak samo jest przy podpisywaniu umowy z operatorem sieci komórkowej. Klient który zobowiąże się pozostać z operatorem przez 24 miesiące, może liczyć na bardziej atrakcyjną ofertę, niż ten który zawrze umowę tylko na rok.

7. Pozycja docelowa w wynikach wyszukiwania. Za pierwsze miejsce w SERPach zapłacimy więcej niż za trzecie. Wynika to z tego, że im wyżej chcemy być, tym większe nakłady finansowe musimy ponieść i ciężej pracować. Podobnie jest w sporcie. Jeżeli skoczek chce zdobywać złote medale i stawać na podium, to musi ciężej pracować od tego, który myśli tylko o zajęciu bardziej odległych pozycji. W związku z powyższym, powinniśmy się zastanowić które miejsce jest dla nas satysfakcjonujące.

8. Działania konkurencji. Nasza konkurencja nie śpi i cały czas stara się odebrać nam klientów. W takim przypadku musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli z nimi walczyć, a to wiąże się z kosztami.

9. Sezonowość. Są pewne frazy jak np. opony, które to są bardziej popularne w okresach przejściowych – pomiędzy sezonem letnim i zimowym oraz odwrotnie. Działania konkurencji przybierają wtedy na sile. W takim przypadku agencja SEO musi wziąć pod uwagę dodatkowe koszty i wliczyć je do comiesięcznej ceny pozycjonowania.

Strategia SEO

Działania SEO powinny być dopasowane do wielu czynników, które to po krótce zostały opisane powyżej. Strategia, jaką podejmie ekspert od pozycjonowania, powinna być dostosowana między innymi do konkurencji, otoczenia w jakim funkcjonuje firma, rynku, celu jaki chce osiągnąć przedsiębiorca czy też budżetu, który może przeznaczyć na taką promocję. Inaczej będziemy promowali małą lokalną firmę, aniżeli spółkę która działa w skali całej Polski. Przedsiębiorstwo, które skupia się na działalności regionalnej należy pozycjonować na frazy lokalne. Przykładowo, fraza „węgiel drzewny Wałbrzych” będzie odpowiednia dla składu węgla, mającego swoją siedzibę w Wałbrzychu. Słowa kluczowe „baseny termalne Zakopane”, powinny sprawdzić się dla aquaparku zlokalizowanego w znanym wszystkim górskim kurorcie.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Gdy chcesz udać się z biurem podróży na zasłużony urlop do Egiptu i otrzymasz ofertę 14-dniowego wyjazdu w cenie 900 PLN za osobę, w hotelu all inclusive, to zapewne wyda Ci się to bardzo podejrzane. Nie podejdziesz z ufnością do takiej oferty, ponieważ zdajesz sobie sprawę z tego, że taki wyjazd wiąże się ze stosunkowo wysokim kosztem przelotu, opłatami związanymi z wyżywieniem oraz noclegami, jak również prowizją biura podróży. Dlaczego więc sądzisz, że można wypozycjonować stronę za kilkadziesiąt złotych? Odpowiem na to pytanie i powiem, że nie ma takiej możliwości. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2013 roku wyniosło 4222 PLN brutto, co daje 3008 PLN netto. Średnio pracujemy 168 godzin miesięcznie. Mając powyższe dane, możemy z łatwością wyliczyć, że stawka godzinowa netto (na rękę) wynosi 17,90 PLN, natomiast brutto 25,13 PLN. Jak sądzisz, ile czasu jest w stanie poświęcić specjalista SEO/SEM za kilkadziesiąt złotych? 3-4 godziny to jest maksimum na jakie może sobie pozwolić. A czy potrafisz określić, ile pracy można wykonać w tak krótkim okresie? Dlatego też nie oczekujmy cudów za tak niewiele. Dobre pozycjonowanie niezbyt trudnej frazy to wydatek rzędu 100-150 PLN netto miesięcznie. Zdobycie dobrych linków, które będą prowadziły do Twojej witryny wymaga czasu, tak samo optymalizacja strony. Nie mówię już o napisaniu odpowiednich tekstów i ich zamieszczeniu. Jeżeli chcesz wypozycjonować nową witrynę, wiąże się to z większymi nakładami. Wynika to z faktu, że musisz najpierw dogonić konkurencję, a następnie ją prześcignąć. Do strony, która zajmuje pierwsze miejsce, prowadzi 50 tysięcy linków i ich ilość zwiększa się z miesiąca na miesiąc o kolejny tysiąc. Jeżeli chciałbyś po 6 miesiącach zająć jej miejsce, musisz liczyć się z tym, że do Twojej witryny powinno prowadzić co  najmniej 56 tysięcy hiperłączy. Przy założeniu, że są one podobnej jakości, do tych które posiada konkurencja. Daje to ponad 9300 linków miesięcznie.

SEO nie jest jednorazową usługą

Wiele osób traktuje pozycjonowanie jako jednorazową usługę. Jest to poważny błąd! Nie ma czegoś takiego. Aby witryna utrzymywała zdobyte przez siebie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, niezbędne jest nieustanne zdobywanie do niej linków. Najlepiej takich, które prowadzą z wartościowych oraz zaufanych stron dobrej jakości. Pozycjonowanie to nieustanna walka z konkurencją, która również korzysta ze strategii oraz technik SEO/SEM. Poza tym, samo Google nie ułatwia sprawy i wprowadza około 500 poprawek rocznie do swojego algorytmu wyszukiwania. Nie wspominając już nawet o tym, że na wyniki w wyszukiwarce wpływa cała masa różnych czynników – szacuje się, że jest ich około 200. Jak sam widzisz, pozycjonowanie nie może być jednorazową usługą. Specjaliści SEO/SEM są zmuszeni do nieustannego dostosowywania witryn do zmieniających się warunków.

Najważniejsza jest dobra i unikalna treść

Jeżeli nasza strona zawiera niewiele tekstu lub treść na niej zawarta jest wątpliwej jakości, to samo pozycjonowanie nie przyniesie dobrych efektów. W takim wypadku, należy w pierwszej kolejności zadbać o odpowiednią zawartość w myśl zasady, że „content is the king”. Bez tego każde nasze działanie skazane jest na niepowodzenie. Poza tym, posiadając dużo dobrej jakości treści, możemy postarać się również pozycjonować na tzw. długi ogon (ang. long tail). Zapewni nam to dopływ użytkowników, którzy wpisują w wyszukiwarki konkretnie sprecyzowane, długie zapytania (np. kalkulator kredytu hipotecznego online). Dzięki takim odwiedzającym może wzrosnąć konwersja.

Ile tak właściwie kosztuje pozycjonowanie strony?

Z określeniem dokładnego kosztu pozycjonowania jest zupełnie tak, jak z podaniem ceny za mieszkanie. Koszt będzie zależał od lokalizacji, metrażu, widoku, piętra na którym się znajduje, ceny jaką musiał wydać deweloper za działkę, otaczającej infrastruktury, technologii, w jakiej zostało wybudowane, koniunktury panującej na rynku oraz wielu innych czynników. Podobnie jest z wyceną słów kluczowych. Nie ma sztywnego cennika, każda fraza jest szacowana inaczej. Miesięczny koszt pozycjonowania strony www może kształtować się na poziomie kilkuset złotych, jak również kilkudziesięciu tysięcy. Cena za promocję witryny w Internecie jest uzależniona od wielu czynników, o których to można przeczytać powyżej. Jeżeli chcemy promować się na sporo słów kluczowych (np. 100), to wtedy będziemy musieli liczyć się z tym, że zapłacimy za usługę odpowiednio dużo. W przypadku niewielkiej strony firmowej, która jest pozycjonowana na 5 mało konkurencyjnych fraz, miesięczna opłata będzie zdecydowanie niższa.

Zdjęcie tytułowe: 123rf.com

2 komentarze
  1. Reply
    Tomasz 8 września 2015 at 07:45

    W zasadzie pozycjonowanie z opłatą za poszczególne frazy wydaje się mocno przestarzałe i nie bardzo skuteczne. Żeby solidnie się wypozycjonować należałoby zamówić 50-70 fraz i to nawet w przypadku małych firm. Z punktu widzenia klienta najlepszym sposobem rozliczania jest rozliczanie za efekt tzn. ilość wygenerowanych sprzedaży czy zapytań ofertowych. Piszę o tym tutaj:

    selfemployed.pl/jak-wybrac-firme-pozycjonujaca/

    „Do strony, która zajmuje pierwsze miejsce, prowadzi 50 tysięcy linków i ich ilość zwiększa się z miesiąca na miesiąc o kolejny tysiąc. Jeżeli chciałbyś po 6 miesiącach zająć jej miejsce, musisz liczyć się z tym, że do Twojej witryny powinno prowadzić co najmniej 56 tysięcy hiperłączy.”

    Wystarczy 10 – 20 linków z naprawdę mocnych źródeł, a w dodatku 20 – 30 like’ów z mocnych profili 🙂

    • Reply
      Mac 8 września 2015 at 09:24

      Są różne modele rozliczania firmy pozycjonującej. Wszystko zależy od tego na czym zależy klientowi oraz jaki posiada budżet i na jaką firmę trafi 🙂 Przykładowo pozycjonowanie sklepu internetowego można by było rozliczać na zasadach realnego wzrostu UU.
      „Do strony, która zajmuje pierwsze miejsce, prowadzi 50 tysięcy linków i ich ilość zwiększa się z miesiąca na miesiąc o kolejny tysiąc. Jeżeli chciałbyś po 6 miesiącach zająć jej miejsce, musisz liczyć się z tym, że do Twojej witryny powinno prowadzić co najmniej 56 tysięcy hiperłączy. Przy założeniu, że są one podobnej jakości, do tych które posiada konkurencja.”
      W artykule jest wyraźnie zaznaczone, że chodzi o linki podobnej jakości. Co do tych 10-20 linków z naprawdę mocnych źródeł i mocnych profili o których piszesz, to będą one skuteczne w takiej ilości dla mało konkurencyjnych fraz. Konkurencja nie śpi. Jeżeli też posiada wpisy w mocnych katalogach stron, linki z mocnych profili, etc., to niewiele zdziałasz nawet 1.000 linków 🙂 wszystko zależy m.in. od branży, słów kluczowych, optymalizacji witryny, jej wieku, historii, pozycji w wyszukiwarce, konkurencji.

    Leave a reply

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.