Co to jest SEO, SEM, WSO i PPC? Definicja pojęć

Co to jest SEO, SEM, WSO oraz PPC.

Zastanawiałeś się kiedyś nad definicją takich pojęć jak SEO, SEM, WSO czy PPC? Poznanie znaczenia tych skrótów pozwoli Ci lepiej zrozumieć tematykę marketingu w wyszukiwarkach (ang. Search Engine Marketing). Osiągnięcie sukcesu w Internecie nie jest proste i wiąże się z poznaniem wielu terminów, poświęceniem ogromnej ilości godzin, testowaniem różnych strategii oraz nieustannym samodoskonaleniem się.

Co to jest WSO?

WSO (ang. WebSite Optimization), można przetłumaczyć jako optymalizacja strony internetowej. Polega ona na zastosowaniu szeregu czynności bezpośrednio na samej stronie www (ang. on-page). Mowa tutaj o odpowiedniej modyfikacji treści, jak również zastosowaniu zmian w kodzie. W skład optymalizacji wchodzą między innymi takie działania jak:

1. Odpowiednia przeróbka treści, która znajduje się w witrynie. Mam na myśli zagęszczenie występowania słów kluczowych we wpisach, opisach produktów, artykułach i innych.

2. Wyróżnienie części fraz, na które chcemy się wypozycjonować, np. poprzez ich pogrubienie.

3. Umiejętne dobranie tytułów, meta opisów czy też tagów. Muszą one być odpowiedniej długości, powinny zawierać słowa kluczowe, zawarty w nich opis ma być przyjazny, tj. stworzony dla użytkownika, a nie dla wyszukiwarki.

4. Ustawienie nagłówków H1, H2, H3, H4, H5, H6.

5. Dodanie atrybutu alt do zdjęć.

6. Linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne.

7. Zastosowanie przyjaznych adresów URL (np. http://www.nazwastrony.pl/nazwa-artykułu/).

8. Rozwiązanie problemu powielonej treści (ang. duplicate content).

9. Ustawienie przekierowań.

10.  Poprawienie czasu ładowania strony.

11.  Dostosowanie witryny do międzynarodowych standardów WC3.

12.  Odpowiednie zmodyfikowanie pliku robots.txt, mod_rewrite oraz . htaccess.

13.  Stworzenie mapy witryny, dzięki której roboty będą mogły łatwiej odnaleźć się w budowie serwisu.

14.  Poprawienie błędów kodu, poprzez które strona jest wczytywana nieprawidłowo.

Pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić jest zastosowanie się do powyższych punktów. Bez tego zdobywanie linków przekazujących moc nie ma większego sensu. Już sam optymalizacja strony internetowej może zapewnić nam wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.

Co to jest SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization), to inaczej optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych lub po prostu pozycjonowanie. Celem SEO jest zwiększenie oraz poprawienie jakości ruchu, który pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania, zwanych inaczej naturalnymi.  Organiczne wyniki wyszukiwania to wszystkie rezultaty w SERPach (ang. Search Engine Results Page), które najbardziej odpowiadają frazie wpisanej przez użytkownika w polu wyszukiwania. Zostają one wygenerowane przez algorytmy Google, na podstawie oceny jakości poszczególnych stron, znajdujących się w jej indeksie. Oznacza to, że w skład naturalnych wyników nie są wliczane pozycje płatne, czyli tzw. linki sponsorowane. Zadaniem SEO jest osiągnięcie przez pozycjonowaną stronę jak najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwania. Przez wiele lat swojej pracy, eksperci SEO/SEM zdołali poznać czynniki, które wpływają na pozycję witryny. Dzięki temu, jesteśmy w stanie sztucznie modyfikować miejsce naszej strony w Google, Bing czy też innych wyszukiwarkach. Samo pozycjonowanie powinno być rozumiane jako proces budowania linków (ang. link building), który jest prowadzony poza witryną docelową (ang. off-page). Mówiąc prościej, chodzi o rozłożone w czasie, nieustanne zdobywanie bazy odnośników, prowadzących do naszej witryny. Pozycjonowanie nie jest tym samym co optymalizacja. SEO odbywa się poza naszą witryną, natomiast WSO wewnątrz niej. W tym miejscu zachęcam również, do przeczytania artykułu na temat tego dlaczego warto pozycjonować stronę internetową.

Organiczne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google.

zdjęcie: Organiczne wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
źródło: Google.pl

Co to jest PPC?

PPC (ang. Pay Per Click), inaczej nazywany płatnością za kliknięcie (płać za kliknięcie). Jest to specjalny rodzaj reklamy internetowej, który polega na płatności za kliknięcie, a nie za samo jej wyświetlenie. Reklamodawca płaci reklamobiorcy (czyli temu który zamieszcza reklamę na swojej witrynie) ustalone z góry wynagrodzenie za klik. Jest ono wypłacane tylko w przypadku, gdy któryś z użytkowników strony reklamobiorcy kliknie w baner lub link rozliczany w systemie PPC. Przykładowo: strona A, posiada dziennie 15000 odsłon. Zamieszczone są na niej dwa banery reklamowe rozliczane metodą Pay Per Click. Stawka za jedno kliknięcie wynosi 1,00 PLN. Współczynnik klikalności (CTR – ang. click through rate) dla obydwu reklam wynosi średnio 3%. Mając te dane, możemy z łatwością wyliczyć, że dzienne zarobki reklamobiorcy kształtować się będą na poziomie 900,00 PLN. Tok obliczeń jest następujący: 15000 odsłon x 2 banery x 1,00 PLN x 3% = 900,00 PLN/dziennie. W systemie PPC płacimy lub też otrzymujemy pieniądze tylko za efekt (kliknięcie adsa). Najpopularniejszym przykładem reklamy Pay Per Click, a właściwie CPC (ang. Cost Per Click), jest Google AdWords.

Przykład reklamy Google AdWords, jako formy rozliczanej metodą CPC.

zdjęcie: Przykład reklamy Google AdWords, jako formy rozliczanej metodą CPC.
źródło: Google.pl

Co to jest SEM?

SEM (ang. Search Engine Marketing), oznacza marketing w wyszukiwarkach. Na SEM składa się kilka głównych składowych, takich jak: pozycjonowanie (SEO), optymalizacja (WSO) oraz kampanie linków sponsorowanych (PPC). Celem marketingu w wyszukiwarkach jest jak najlepsze wypromowanie naszej strony w wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa kluczowe (frazy). Odbywa się to poprzez odpowiednią optymalizację strony oraz długoterminowe pozycjonowanie witryny połączone z dającymi szybkie efekty działaniami kampanii linków sponsorowanych (np. Google AdWords).

W skrócie, warto zapamiętać, że: SEM = pozycjonowanie (SEO) + optymalizacja (WSO) + kampania linków sponsorowanych (PPC).

Poznanie pojęć SEO, SEM, WSO i PPC pierwszym krokiem w drodze do osiągnięcia sukcesu

Dzięki lepszemu zaznajomieniu się z pojęciami związanymi z marketingiem w wyszukiwarkach, będziemy potrafili znacznie płynniej poruszać się w tematyce SEO/SEM. Poznanie wymienionych definicji, to pierwszy ale za to bardzo ważny krok w drodze do skuteczniejszego wypromowania naszej strony w wyszukiwarce Google, Bing lub jakiejkolwiek innej. Być może część osób ma odmienne zdanie co do zastosowanego przeze mnie tłumaczenia nazewnictwa branżowego z zakresu SEO/SEM. Wynika to z braku dokładnej i jednoznacznie unormowanej definicji poruszonych powyżej pojęć. Przykładowo, wielu specjalistów od optymalizacji i marketingu bardzo często używa zamiennie takich terminów jak optymalizacja oraz pozycjonowanie, co osobiście uważam za błąd.

Zdjęcie tytułowe: 123rf.com

2 komentarze
  1. Reply
    Michał 16 września 2015 at 20:20

    Ciesze się, że trafiłem na Waszą stronę. Ciężko było mi zrozumieć czym się różni seo od sem.

    • Reply
      Mac 16 września 2015 at 20:34

      Dzięki za komentarz Michale. Ciesze się, że rozjaśniłem Ci co nie co. W razie wątpliwości pisz śmiało. postaram się pomóc.

    Leave a reply

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.